Jak się uczyć? Nauka języka z przyjemnością.

Jak się uczysz? – rzecz o pamięci

Mózg zbudowany jest z ok. 100 miliardów komórek nerwowych – neuronów. Chociaż różnią się one nieznacznie między sobą, każdy neuron ma kilka wypustek zwanych dendrytami (odbierają one impulsy od innych neuronów) oraz zazwyczaj jeden długi „wyrostek” – akson, który wysyła sygnały do innych neuronów.  

Jego rozgałęziony koniec może łączyć się nawet z 10 000 innych neuronów. Połączenie aksonu z dendrytami to synapsy. Komunikacja w synapsach między aksonem i dendrytami następuje za pomocą substancji chemicznych – neurotransmiterów, natomiast wewnątrz neuronu występują sygnały elektryczne.

 

Oto jak w skrócie następuje proces uczenia się:

Informacje z narządów zmysłów: słuchowe, wzrokowe, smakowe, zapachowe, dotykowe przekazywane są do receptorów tych narządów zmysłów (jak już wiesz, znajdują się one w wielu częściach mózgu). Poprzez połączenie synapsami wędrują one do kolejnych neuronów. Dzieje się to na takiej zasadzie, że gdy neuron osiągnie pewien potencjał elektryczny, następuje wyładowanie i poprzez akson – synapsę – dendryt, za pomocą neurotransmitera sygnał jest przekazywany do następnego neurona itd.

W ten sposób impuls krąży między kolejnymi neuronami i to jest właśnie pamięć krótkotrwała. Jest to CZYNNOŚĆ. Im dłużej neurony pozostają w stanie wzbudzenia impulsem elektrycznym, tym lepiej – jest większe prawdopodobieństwo, że wytworzą się stałe połączenia między neuronami, utworzy się STRUKTURA, czyli pamięć długoterminowa.

Jeżeli chcesz bliżej przyjrzeć się procesom uczenia się, najważniejsza informacja, którą możesz wyciągnąć z wiedzy o mózgu, jest taka, że w uczenie się i zapamiętywanie zaangażowane są różne części mózgu, a im większą ilością różnych kanałów nowa informacja dociera do kory mózgowej, tym więcej i tym trwalsze będą ślady neuronowe w korze mózgowej. Dodatkowo, na pewno sam domyśliłeś się, że z tego samego powodu tak wielkie znaczenie ma powtarzanie materiału: utrwala połączenia między neuronami i pozwala na przejście informacji z pamięci krótkotrwałej do długoterminowej.



Komentarze

  • Ania B. 07.11.07, 21:12

    Super jest ta strona !!!!!!!!!!!!!!

    Odpowiedz

  • Elwira 12.01.08, 21:08

    Dziś przeczytałam prawie wszystko co jest zawarte w soffie. Jestem tu po raz pierwszy. Jestem pod wrarzeniem , zważywszy na fakt że mam 45 lat i od niedawna podjęłam naukę m.in. języka. Okazuję się , że wszystko jest tak proste i łatwe tylko nasza niewiedza o tej prostocie paraliżuje nasze postempy w nauce.
    Ciepło pozdrawiam i dziękuję za tą całą wiedzę, bardzo mnie te informacje nastroiły optymistycznie.

    Odpowiedz

  • Ola 02.02.08, 23:33

    spoko strona bardzo mi pomgła. będe częściej tu zaglądac 🙂

    Odpowiedz

  • Magda 10.02.08, 18:00

    To jest bardzo dobra strona dla wszystkich ludzi:-)

    Odpowiedz

  • Magda 10.02.08, 18:07

    ta strona jest super

    Odpowiedz

  • miki 05.05.08, 19:37

    bardzo dobra strona. przystepna i (co najwazniejsze) poprawna pod wzgledem merytorycznym. (Jestem z wyksztalcenia metodykiem jezyka niemieckiego).

    Odpowiedz

  • Aniusia 06.05.08, 15:11

    hmm… jakos weszlamna ta strone i nic mi nie dalo to;/

    Odpowiedz

    Jurek 07.10.11, 16:02

    Aniusia a dalas rade wyjsc z tej strony?:) Stronka godna polecenia kazdemu ktorego interesuje ta tematyka.

    Odpowiedz

    Justyna 28.10.12, 00:23

    w sam raz dla satanistów

    Odpowiedz

  • Gosia 30.07.08, 07:14

    Bardzo podoba mi się ta storna i mam nadzieję że pomoże mi w nauce języka którą właśnie rozpoczynam, a mam już prawie 50 lat i bardzo się boję.

    Odpowiedz

  • Julia 04.08.08, 22:21

    Aniusia, a spodziewałaś się, że Cię nagle samo oświeci po przejrzeniu tej strony, tak? 🙂
    A tak na poważnie: jestem pod wrażeniem, naprawdę świetne teksty i bardzo pomocne wskazówki.
    Keep up the good job! 🙂

    Odpowiedz

  • magdalenka 10.11.08, 23:24

    spoko podoba mi się

    Odpowiedz

  • Gosc 17.11.08, 20:41

    Ja wstawie sie za Aniusia. Przyznam, ze czytanie artykulow nastraja pozytywnie ale czytajac kazdy artykul odczuwam pewien niedosyt, pewien brak tresci. Przypominaja mi one artykuly, ktore pisze na angielkim kiedy musze ograniczyc sie do 200-250 slow tzn. kilka oczywistych faktow, zero wnikania. Czesto mam wrazenie, ze to co przeczytalam urywa sie w polowie albo jest dobrym wstepem. Zawsze lubilam uczyc sie jezykow i obecnie wladam czterema w stopniu zaawansowanym takze pare metod wyprobowalam na sobie. Mimo niedosytu i tak doceniam prace, jaka autorka wklada w tworzenie tej strony. Gratuluje motywacji i zycze wszystkiego dobrego.

    Odpowiedz

  • zuzka 25.02.09, 12:05

    super 😉

    Odpowiedz

  • walinowska 26.02.09, 14:02

    : a to ciekawy artykuł, dobrze takiego poczytac, soffa jest ogolnie ciekawa strona, może artykuly sa krotkie, ale za to chyba tu nie liczy się ilość ale jakość, nie kazzdy jest stworzony do nauki, a już na pewno do latwego przyswojania jezykow ale systematyczność i odpowiedni sposób podejścia zawsze działają, czasem starczy odrobina checi, czassem potrzebne jest cos co pomaga w nauce jakis memotropil, sesja albo po kawa, a czasem samo cwiczenie muzgu poprzez rozne cwiczenia, chyba wszystko zdaje efekty, kwesta systematyczności

    Odpowiedz

  • Passandra 26.02.09, 16:17

    Hej, hej wszystkim. Stronka całkiem, całkiem ale brakuje mi takich bardziej konkretnych informacji, przypomina mi taki program co kiedys na TVN był czy gdzies o cudach, sprawach niewyjaśnionych, poruszali ciekawe tematy ale nigdy nie konczyli programu zadnym konkretem, duzo informacji ale żadnego rozwiązania

    Odpowiedz

    Elika 30.10.10, 16:47

    Za konkrety trzeba płacić. Tutaj są podane ogólniki dla zachęty.

    Odpowiedz

  • suska86 26.02.09, 17:27

    Witam, każdy powinien we własnym zakresie poszukać odpowiedniego programu nauki. Jak znajdzie się coś takiego to człowiek jest w stanie nauczyć się wszystkiego. Wszystko zależy od człowieka, jeden wypije dużo mocnej kawy i będzie siedział całą noc, a jeszcze inny stwierdzi że mu się nie chce i nie będzie uczył się wcale jeszcze inny będzie brał różne tabletki wspomagające, ale ciekawi mnie co to jest ten memotropil?

    Odpowiedz

  • kotwica 26.02.09, 18:33

    no weź, u mnie pół akademiku to łyka przed sesją i wogule na koncentacje, przynajmniej łatwiej im się uczyć, bo kawa to wiesz jak to jest, nie daje usnąć ale nie pomaga w nauce, jakieś napoje w stylu red bull to ci rozwalą wątrobę

    Odpowiedz

  • madonixxx 24.08.10, 15:54

    na początku roku mam sprawdzian z wszystkiego co powinnam umieć z zeszłych 2 lat teoria i 600 słówek a miałam bardzo „zapełnione ” wakacje i zostało mi 10 dni i ten test to 70% oceny na półrocze i BŁAGAM POMOCY !!!jak zorganizować sobie tą naukę???

    Odpowiedz

  • Elika 31.10.10, 05:23

    Strona ogólnie nie jest najgorsza. Mimo ogólników coś tam trafia do człowieka. Czasem takie rzeczy , choć się o nich wie, warto przeczytać aby lepiej uświadomić sobie co nam „w duszy piszczy” o czym tak do końca nie mieliśmy świadomości.

    Odpowiedz

  • grzegorz 26.05.11, 19:51

    Ale super jest ta strona ! A Martyna jeszcze bardziej. Ten błysk, ta radość, wiedza i inteligencja. Ten dowcip, humor i dystans…
    Z trwałej już sympatii podzielę się z fascynującą – taką być musi – autorką, moim niedawno odkrytym prawem skuteczności pamięciowej. Może się przyda wszystkim zainteresowanym. Wysnułem je z obserwacji bardzo małych dzieci oraz skojarzenia ze słynną maksymą łacińską: „Repetitio est mater studiorum” i polskim przysłowiem : „Czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie bedzie umiał”. Z tym ostatnim się nie zgadzam, ale…
    Oto pierwsze prawo skuteczności pamięciowej / Grzegorza / :
    „W uczeniu się ważne są powtórki, a do skutecznego zapamiętania konieczna jest ilość powtórzeń – wprost proporcjonalna do ilości posiadanych lat”
    Jeśli mamy 1 rok – wystarczy 1x / sprawdzone na mówiącym 10-cio miesięcznym dzieciaku /. Jeśli zaś mamy lat 50, to trzeba powtórzyć x50 / sprawdzone na sobie/. Ot i cały sekret nauczania dorosłych. Pokazuje trud, jaki muszą w edukację własną włożyć dinozaury.
    Z małym wyjatkiem: jeśli obiekt do zapamiętania jest fascynujący, to nie liczą się lata. Chłoniemy jak niemowlak.
    Serdecznie pozdrawiam. Grzegorz.

    Odpowiedz

  • grzegorz 26.05.11, 19:54

    Jeśli zaś mamy lat 50, to trzeba powtórzyć x50 / sprawdzone na sobie/. Ot i cały sekret nauczania dorosłych. Pokazuje trud, jaki muszą w edukację własną włożyć dinozaury.
    Z małym wyjatkiem: jeśli obiekt do zapamiętania jest fascynujący, to nie liczą się lata. Chłoniemy jak niemowlak.
    Serdecznie pozdrawiam. Grzegorz.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *