Jak się uczyć? Nauka języka z przyjemnością.

Zarządzanie czasem a nauka. Jeszcze o powtórkach…

Jakiś czas temu do mojego męża napisał klient zainteresowany wykorzystanie biofeedbacku w szybkiej nauce. Napisał on, że sam suchy system powtórek, o którym pisałam i którego algorytm zawiera wiele programów do nauki, nie do końca go satysfakcjonuje, ponieważ wg niego jest to „metoda kujonów” i strasznie nudna czynność. Od kilku innych osób słyszałam, że trudno im skoncentrować uwagę na mechanicznych powtórkach.

Faktycznie, chociaż powtórki są absolutnie niezbędne aby trwale przyswoić materiał, to dla niektórych proces powtarzania materiału to prawdziwa katorga.

Dlaczego tak się dzieje i co można zrobić, aby wyeliminować te wszystkie wady powtórek i uczyć się z radością?

Zacznijmy zatem od „dlaczego?”.

Po pierwsze, osoby, dla których proces powtórek jest mało atrakcyjny, po prostu tracą motywację, a jak wiesz z innych moich artykułów, motywacja jest warunkiem sine qua non sukcesu w nauce.

Po drugie, jeżeli nauka jest nieatrakcyjna, to stan umysłu, w jaki wtedy wchodzimy skutecznie utrudnia nam koncentrację i zapamiętywanie (o tym szczegółowo w innym artykule).

Po trzecie, taka nieatrakcyjna nauka nie wyzwala pozytywnych. O tym już wiesz, że nauka z pozytywnymi emocjami jest super efektywna.

Po czwarte, najczęściej angażowany jest tylko jeden zmysł – czyli wzrok. Po prostu wstukujesz słówka z klawiatury do komputera.

A teraz najważniejsze: Co możesz z tym zrobić? Możesz zrobić bardzo dużo:

1. Z motywacją – czytaj artykuł o motywacji. Podsumowując: twórz w swoim umyśle pozytywne sugestie oraz wizualizuj sobie swój sukces

2. Uatrakcyjnij sobie naukę. Jak już wiesz, powtórki metodą „na kujona” nie na wszystkich dobrze działają. Jeżeli właśnie należysz do takich ludzi, musisz je sobie uatrakcyjnić. Przypomnijmy:  masz w sumie 5 sesji powtórek (1 godzina, 1 dzień, 1 tydzień, 1 miesiąc, 6 miesięcy). Pierwszą powtórkę możesz zrobić „na kujona” i wstukiwać słówka z klawiatury. Do drugiej np. zaprzęgnij zmysł dotyku i układaj słowa z literek (gotowych lub samodzielnie wyciętych z papieru), przy trzeciej tylko wymawiaj słowa, koncentrując się na ich wymowie, w czwartej wróć do dotyku i zapisuj słowa na papierze, w piątej „odgrywaj” słowa całym ciałem wymawiając je, i tak dalej – wszystko zależy od Twojej kreatywności.

3. Co z wywoływaniem emocji w celu lepszego zapamiętywania? Proste: proponuję Ci w którejs z powtórek, najlepiej w tych wcześniejszych, wracać do skojarzeń. Wiele z nich jest śmiesznych, absurdalnych i wulgarnych i to właśnie bardzo pobudza emocje.

Jak zawsze życzę Ci wielu sukcesów i pamiętaj, aby się nimi pochwalić na forum lub w mailu. Jak mawiali starożytni Amerykanie „You’ll make my day then”

Martyna



Komentarze

  • magda 09.06.08, 17:53

    hej! mam wrazenie ze wlasnie ilosc takich powtorek powoduje utrate motywacji do dalszej nauki, szczegolnie gdy material ktory powinnismy opanowac nie jest dla nas interesujacy.

    no coz.. czasem to jednak jedyna metoda zeby cokolwiek zapamietac

    pozdrawiam

    magda

    Odpowiedz

  • karo 27.08.08, 16:58

    w sumie nikt tutaj nie mowi o tym ze slowa same wplyna do glowy trzeba troszke przy tym sie nagimnastykowac ale zawsze to cos innego niz tradycyjne wkuwanie

    Odpowiedz

  • Anonim 29.05.11, 20:55

    Warto się uczyć dla samych powtórek!
    Te metody są extra.

    Odpowiedz

  • ANA 08.09.11, 09:03

    Ja się bardzo długo zabierałam za naukę drugiego języka. Z pierwszym szło mi jak po grudzie (niemieckiego uczę się 20 lat, znam go biegle, ale i tak uważam, że ktoś z talentem do języka, znałby go o wiele lepiej po 20 latach). Nie chciałam przechodzić po raz kolejny tego wszystkiego. Minął miesiąc, rok dwa. W padłam na pomysł, który mnie motywuje. Założyłam sobie zeszyt i np. pkt 1 (co u mnie oznacza lekcję) dziś nauczę się przedstawić, pkt 2 będę umiała policzyć itd. Niby głupie, ale za bardzo nie widziałam sensu nauki języka, który nie jest mi potrzebny (na razie!). Sęk w tym, że to język angielski i wiem, że jak stracę pracę, może być ciężko bez niego (wykraczając w przyszłość). Przeglądając oferty z mojej branży jest wymagany wszędzie, w każdej firmie. Nie mam wyjścia! Muszę się z nim szybko zaprzyjaźnić. Od poniedziałku z narzeczonym komunikujemy się tylko i wyłącznie w tym języku. To mi dużo pomaga! Chociaż chodzę po domu ze słownikiem;p;) Pozdrawiam

    Odpowiedz

  • Ewa 10.02.12, 17:17

    Suche powtórki nie są dla mnie, świetnie się koncentruję, ale jestem potwornie nieregularna. Powtórka która trwa więcej niż 15 minut są niehumanitarne i powinny być zakazane jakąś międzynarodową konwencją . Dlatego lubię fiszki, zarówno te odręczne, jak i te komputerowe (program Anki rządzi:)), jeśli juz muszę coś wkuć.

    Aby zabierać się za coś dzień w dzień, temat musi mnie fascynować, na świecie jest zbyt wiele ciekawych rzeczy do poznania, żeby marnować czas na nudne wkuwanie. Poza tym – nauka języka przez powtarzanie? Bleeeee. Wyznaję zasadę: przyjemne z pożytecznym. Uczę się na prawdziwych rzeczach, czytam komiksy, artykuły, książki, oglądam filmy. Stopniuję sobie poziom trudności i uczę się „niechcący”, tak po drodze. Zasób słownictwa w obcym języku rozwijam naturalnie, tak jak w swoim własnym, przez osmozę.

    Odpowiedz

  • Gabi 06.08.12, 15:35

    Dlatego będąc w LO, kiedy ma się większe chęci niż wykonanie, rodzice zapisali mnie do SpeakUp, żebym miała większy kontakt z angielskim, nie tylko dwie, czy trzy godz w tygodniu w klasie. Opłacało się, bo to motywowało do cięższej pracy i dzięki temu maturka poszła jak z płatka 😀

    Odpowiedz

  • Heldrey 03.11.12, 08:10

    Je to tak fažasne9 fenomene1lned! Najdu to, co opdolněne9 vajedčko proche1zed, aby se vedce fenomene1lned a nehore1zně fažasnfd! Placenta je můj obledbenfd orge1n a nikoliv ze strany matky-to je skutečně provedene9 dedtě (nebo shluk buněk). Chcete-li si představit, že dedtě poche1zed z jedine9 buňky, ktere1 nened ani vidět pouhfdm okem, je vedce než jen fascinujedced. To je důvod, proč me1m re1d sci-to je tak kre1sne1 a skutečnfd. Nened produktem něčed fantazie.VA:F [1.9.13_1145]please wait…VA:F [1.9.13_1145](from 0 votes)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *